Assortiment

Gepubliceerd op 4 oktober 2022 om 15:00

Een assortiment kiezen, hoe werkt dat nu? Waarom heb ik sommige producten wel op mijn website staan en anderen niet? Hoe wordt mijn assortiment uitgebreid? Nieuwsgierig naar dit alles? Lees dan vooral verder.

Zoals eerder aangegeven, ben ik begonnen met het verkopen van Federico Mahora (FM) parfum omdat parfum al sinds mijn jeugd tot één van mijn persoonlijke passies behoort. Collega’s van FM waarschuwden mij in het begin dat het nooit bij alleen parfum zou blijven, maar dat ik ook de haarproducten, de make-up, de schoonmaaklijn en alle andere producenten van FM zou moeten aanbieden, want dat hoort er nou eenmaal bij.

Keuzes

Voor een deel hadden ze gelijk, klanten die bij mij FM parfums kopen, kijken naar wat nog meer beschikbaar is op FM-gebied. Maar, er is één belangrijk verschil met de meeste andere FM verkoopsters. En dat is dat ik gekozen heb om mijn eigen bedrijf op te zetten met eigen KVK-nummer en BTW-nummer en niet alleen te werken als business partner van FM. Door mijn bedrijf aan te melden bij de KVK, kreeg ik te maken met allerlei regeltjes en wetten die het niet persé makkelijker maken. Maar op deze manier kan ik De GeurenTuin wel zó inrichten zoals ik voor ogen heb. Want door te kiezen voor een officieel eigen bedrijf mét webwinkel kan ík kiezen wat ik wel verkoop en wat vooral niet.

Zo sta ik niet achter alle producten van FM; door de manier van verpakking, de ingrediënten, de prijs of omdat ik niet overtuigd ben van de werking van een bepaald product. Ik wil producten aanbieden en verkopen waar ik me goed bij voel en waar ik achter sta.

De klant is Koning

Nu moet ik wel zeggen dat het belangrijkste nog altijd blijft: de klant ter dienst staan en die met een tevreden gevoel een aankoop laten doen, zodat ze terug komen en blij zijn met hun (verzorgings-)producten. En dan kan het soms zijn, dat zij vragen om een product die niet in de webwinkel staan. En ja, dan doe ik toch mijn best om dat specifieke product te bemachtigen, en als dat niet lukt, een vergelijkbaar product. Wanneer ook dat niet lukt, ga ik op zoek naar een oplossing die voor zowel de klant als mijzelf goed voelt. Zoals wanneer een product tijdelijk niet op voorraad is en ook niet leverbaar. Soms betekent dat ik een klant moet teleurstellen of moet verwijzen naar een andere winkel. In goed overleg kom je een heel eind, is mijn ervaring. Maar goed, daar had ik het eigenlijk niet over.

Verschillende (verzorgings-)lijnen

Terug naar het kiezen van het assortiment. Begonnen met parfum, uitgebreid met verschillende verzorgingslijnen zoals de Hello Honey, Fontainavie, Gold Regenesis en de geparfumeerde (verzorgings-)lijnen. Inmiddels zijn zij langzaam maar zeker weer uit het assortiment verdwenen om verschillende redenen, waaronder de meest belangrijke; FM stopte de productie; jammer!

Wat de kaarsen van FM betreft, was ik overigens niet overtuigd. Je ruikt ze amper en zijn toch aardig aan de prijs. Een goede prijs/kwaliteitsverhouding staat bij mij hoog in het vaandel. Iets mag best wat duurder zijn, maar dan wil ik wel waarde voor mijn geld en dat wil ik ook voor mijn klanten. The House of Opulence-kaarsen waren wel wat ik voor ogen had, maar daar merkte ik toch ook dat mijn klanten ze te duur vonden, ook al ruiken ze serieus heerlijk. Dus ook deze kaarsen hebben inmiddels het assortiment verlaten. Ik ben nog wel op zoek naar een nieuwe serie kaarsen, dus als je nog tips hebt; Ik houd me aanbevolen. 🤗

Een kort overzicht over de verschillende producten die De GeurenTuin aanbiedt.

Een plasticvrije badkamer

Nadat ik de eerder de juiste kaarsen gevonden had, ging ik op zoek naar een beter haarproduct dan de haarproductenlijn van FM, want ook daar was ik niet zo tevreden over. In mijn priveleven probeer ik te letten op mijn plastic verbruik: zo bestellen we 1-2 keer onze langhoudende boodschappen per maand bij Pieter Pot en maken we steeds meer producten in ons huis plasticvrij: veel recyclen, eigen tasjes, zelf groenten en fruit kweken, je kent het wel (of niet 😉 ).

Anyway, ik dacht op een gegeven moment: waarom geen plasticvrije badkamer? Plasticvrije zeep, deo en shampoo? Ik had al eens een shampoobar gebruikt en dacht ineens: Waarom niet bij De GeurenTuin? FM lijkt nog niet erg bezig met plasticvrij maar dat wil niet zeggen dat ik dat niet aan kan bieden? DAT is zoals gezegd juist fijn van een eigen bedrijf: ik beslis zelf mijn assortiment (Jippie!).

En dus ging ik op zoek naar een bedrijf dat daar voor open stond. Ik heb verschillende bedrijven aangeschreven met mijn plasticvrije boodschap maar kreeg weinig respons. Tót ik shampoobars.nl tegenkwam. Ik plande mijn eerste levering en kort daarna kreeg ik een persoonlijke boodschap van de accountmanager. Super leuk! Zij waren enthousiast en wilde mij graag als verkoopadres toevoegen. Dat dat een goede beslissing was, is één ding wat ik nu (achteraf) zeker weet. Inmiddels ben ik 7 (!) inkoopleveringen verder en heb ik vaste klanten die speciaal voor deze shampoobars bij De GeurenTuin terugkomen😊. Het assortiment shampoobars is inmiddels ook een stuk uitgebreider dan toen ik ze voor het eerst in mijn webshop plaatste. Ook weet ik nu welke shampoobars favoriet zijn en dus goed verkopen en welke wat minder of zelfs niet. En dát is weer handig voor het inkoopbeleid.

Etherische oliën 

Na een plasticvrije badkamer kwam ik in aanraking met etherische oliën via een kennis. Dat voelde direct als een goed idee, al was ik niet zo gecharmeerd van de oliën die zij gebruikte. Of ja, eigenlijk vooral het bedrijfsmodel achter de betreffende olie-lijn sprak me niet aan. En dus ging ik (ook in het kader van onze ecologische voetafdruk) op zoek naar een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd was/is in etherische oliën. En daar was De Groene Linde; de perfecte partner voor mijn etherische oliën aanbod. 

Groeien

Nadien volgden bijna als vanzelf enkele spiritualiteitsproducten zoals natuursteen-/kristallen armbanden, raamkristallen en dromenvangers. De Hidden Tree lijn is mijn laatste toevoeging aan het assortiment; toch een sieradenlijn maar wel handgemaakt (😉).

Zo leer ik elke dag dat ik met mijn bedrijf bezig ben iets anders. Ik groei als persoon en ondernemer. Ja, ik maak fouten. Dat doet iedereen. maar daar leer je van en dat doe je dan (als het goed is 😉) nooit meer. Soms heb ik ook ineens van die ideeën voor een leuke winactie of een nieuw product, maar niet alle ideeën worden even enthousiast ontvangen. 

Maar ik blijf optimistisch. Mocht het nu zo zijn dat je het perfecte idee hebt voor aanvulling van mijn webshop, laat je dan vooral niet tegenhouden en deel het met me;

"Let me know, here we go!"

Reageren mag ook onder dit bericht 😊.


Wat vond je van deze blog? Laat het me weten in de comments.

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.