Misschien denk je nu: is dit wel een onderwerp voor een webwinkel in parfum, persoonlijke verzorging en interieurparfum? Dat heb ik mezelf ook even afgevraagd (eventjes maar). Maar al snel besloot ik van wel. Want in mijn blogs wil ik vooral iets van mezelf laten zien, van degene áchter de GeurenTuin. Die persoon die net als ieder ander last heeft van comfortzones en het soms doodeng vindt om daarbuiten te stappen.
Laten we bij het begin beginnen. Toen ik voor de eerste keer met de producten van Federico Mahora (FM) in contact kwam, was ik vooral enthousiast. Degene die ze aan mij verkocht, zei me dat ik ze ook zelf zou kunnen aanbieden, dus producten promoten als het ware. Nou echt niet, niks voor mij dacht ik toen nog. We weten allemaal hoe dat afliep ;) (zie ook mijn eerste Blog: Hoe het begon).
Een Reel maken
Oke, dus inmiddels bied ik allerlei producten aan; onder andere Federico Mahora-parfum, shampoobars, wierook, etherische olie, geurverspreiders, thee, spirituele producten zoals dromenvangers, zonnen kristallen, kristallen armbanden etc. Dit doe ik via deze webwinkel, Instagram en Facebook. Me aanmelden als bedrijf op Instagram vond ik in het begin al spannend, maar daar zou ik nu mijn hand niet meer voor omdraaien. Wat ik wel een dingetje vond, was het maken van Reels op Instagram: mijn gezicht in beeld? Ieks! Maar voor klanten is het leuk om de persoon achter het bedrijf te zien (zoals gezegd, daarom deze blog). En dus maakte ik toch mijn eerste Reel, over de parfumverstuiver (Klik vooral even op de afbeelding om hem te bekijken). Stikzenuwachtig was ik en ik heb hem wel 12 keer opnieuw opgenomen: ik had een onderkin, mijn stem trilde, ik begon te stotteren, ik vergat mijn tekst etc etc. Een flinke stap buiten mijn comfortzone, maar ja, alles voor de klant. En zoals wel vaker met comfortzones: Door erbuiten te stappen, word je comfortabele zone op den duur alleen maar groter. Inmiddels draai ik mijn hand niet meer om voor het maken van een Reel. Ik zet mezelf soms ook een beetje voor gek, maar dat is juist leuk (zie bijvoorbeeld deze: https://www.instagram.com/reel/Cex54ZXjlNC/). Het leven is te slotte al serieus genoeg 😉.
Live op facebook en Instagram
Volgende hobbel was een Live doen op facebook en Instagram: overnieuw doen is dan geen optie meer. Het moet goed. Dus ik opnieuw hartstikke zenuwachtig maar achteraf vraag ik me af waarom. Bij een Live op Instagram hangt het aantal kijkers af van het aantal volgers dat op dat moment online is. Nou en dat waren er niet veel haha. En dus was het helemaal niet spannend. De meeste kijkers zeiden hoi en verdwenen dan weer. Dus been there, done that. Live op Instagram is niet echt mijn ding. Op Facebook is dat anders: dat kun je inplannen, delen en dan weten klanten en volgers dat de Live eraan komt. Dan nog kijken niet veel mensen, maar wel leuk om te doen. En dus weer een hobbel verder.
Demo-avonden
Na de live avonden kwam weer een nieuwe uitdaging; ik werd gevraagd voor een Demo-avond, om die samen met een andere ondernemer te gaan organiseren. Hartstikke leuk en ik had me vooraf vreselijk druk gemaakt over van alles en nog wat, maar dat bleek helemaal niet nodig. Het was hartstikke rustig en dus hadden we vooral tijd om elkaar en elkaars bedrijf beter te leren kennen. Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest... 😉, dat blijkt maar weer eens.
En toch, toch heb ik het gewoon gedaan. Je moet ergens beginnen en ik heb geoefend bij vrienden en kenissen. Ik heb een sample map van +300 geuren, ik heb een voorraad van verschillende goedlopende parfums en enkele verzorgingsproducten. Ik heb mijn kennis en passie voor parfum en alles wat te maken heeft met geur.
Op de markt
En dus heb ik niet alleen een Demo-avond georganiseerd maar inmiddels ook op diverse braderieën gestaan. Ik neem wel op elke braderie een steun en toeverlaat mee: de ene keer mijn moeder, dan een lieve andere ondernemer (Liane vanhttps://www.mijnjuweeltjes.nl) en een keer mijn beste vriendin. En met dat beetje steun is me dit gewoon gelukt. Ja, ik had een beetje de bibbers, maar zoals mijn zusje zegt in haar Blog;
"Buiten je comfortzone stappen is naast doodeng ook gewoon supervet!"
(https://puravidajourney.com/buiten-je-comfortzone-treden/)
Dus, zie ik jullie op één van deze braderieën?
Liefs Ine
Reactie plaatsen
Reacties